Selasa, 14 April 2009

::WINDUNYER::

***Mee????***
Salam
Semalam dpt mail dari Doha....dari (kak ida)kakak yg ku windui mskan dia...(dia pun aku windu gak)...kalu dia masak lemak cili padi udang tempoyak mau nangis ...beh giler....(siap brebut ngan laling)..skrg dia kat Doha..hb dia dh keja sana ...
Masa aku bgtau dia nak mai cni dia cam sadey ja tup2 dia pun g ober c gak ..yea lah kitaorg duk sebelah rmh ja..kuar pintu aku nampak pintu dia...bes pren la...anak2 aku pun bulih macuk ler ngan anak2 dia mmg satu geng lah..(bukan geng pengembaraan ipin ngan upin yea).. Danial ...Ain..Ainur...dan .....yg kecik 2 aku slalu lupe (sowey yea kak ida nati wa recall blik memory 2...cpu dah ngok ngek)......n slalu la aku dpt bekfas ker lunch..dpt diner..mmg beh lah....dia la yg ajaq aku wat puding 2 sampai mai tunjuk kat ghumah...suker ati aku..berbunga2 (truk x aku...kehh..kehhh tima kacih yea)...ntah bila la nak jumpa lagik....adakah aku akan ke Doha??????????...wil c...(kena ampu laling lobih sket nih)....

Ari nie dapo aku berasap pg jer...aku wat mee/speggt kuah..gara2 tgk kat ghumah dak farah la nie....aku pun blasah ja resepii sendiri biasa la campak mencampak...tp xda la baling membaling kang aku lak yg kena baling dekkk laling...ekekekeeekk....bahan2 ni apa yg ada dlm esbox aku jer......



Bahan2:
1/2 bungkus sgpetti /1/2 kilo mee

utk kuah
10 ekor udang sederhana beso
100g daging/ayam
2 ulas bwabg putih dicincang halus
1/2 labu bawang beso
8 sudu cili(dkisar halus)
3 sudu cili sos
2 sudu sos tiram
1 kiub pati ayam
3 sudu kicap
sedikit garam
sedikit perasa(optional)
1 1/2 liter air(agak2 yea)
2 biji telur
sedkit kacang (blen xtlalu halus or kasar)

sayuran

sedikit kobis
sawi
carrot
1 biji tomato (d potong 6)

cara2

  1. tumis bawang putih n bawang beso samapai naik bau masukkan cili td kacau biar hilang bau cili
  2. masukkan daging kacau biar empuk sebentar,masukkan ayam
  3. masukkan sos cili,tiram,kiub pati ayam, kicap.then masukkan air
  4. biar didih baru msukkan udang, garam n perasa
  5. kemudian masukkan mee n sayuran2 lain
  6. pecahkan telur biar agak stegah masak bulih lah diangkat
  7. taburkan sedikit kacang yg di tumbuk td
  8. sedia tuk dihidangkan...

bulih juga d tambah cucur udang ,fishbal or fishcake or apa2 ajer..selalu aku wat kuah dulu..bila nak makan panaskan kuah baru masukkan bahan2,,kiranya sekali masak tuk sorg makan la..sesapa nak try modified la ikut suka aaaaaaaatie....n tokak anda

2 ulasan: