Khamis, 2 April 2009

::REBUNG?????::

*** Dapat Kek***

Salam....
Smlm Kak Ayu call ckp nak kirim barang..... apa ekkkk....apa lg kakakkunya speciality ler...kek n kek n kek...dah terasa kesedapan tuh....laling kerja mlm so pagi nih dpt la brg 2 tp dah ada org rasa dulu..uishhh xaci tui ..mmg sodap lah....budak2 pun suka 10Q K Ayu (nanti wat len yea)....ni la ghupanya kek oren n choc moist ituuuu.....mmg ngancam sapa yg x dpt sure jeles nih hua..hua...


Ari tue kan aku ada g kedai Asia 2 kan ...aku ada beli rebung kan ni lah hasil dia...selalu aku wat ngan daging tp daging xda lak dlm esbox aku jadi aku wat ngan udang jer...perrrgh berasap..xtau berapa tebai lidah bgan bibir aku nih...dh rasa cam kak Nita dah....ni cara aku ler...len org len cara..aku saja try not bad juga ler....stgah xsuka letak bawang n serai aku saja letak bg wangi sket sebab aku guna rebung masam 2....klau rebung yg fresh 2 xyah ler....memandangkan aku malaihh nak g bakala(kedai) kat bawah 2 aku pakai susu cair jer - bulih juga sedap juga, bkn apa malaih sebab mamak 2 suka sesgt cium bdk2 nih nak2 c umaira tue...2 yg aku x brapa bkenan 2..pas 2 sat g aku lak cium depa xke cam aku cium mamak tue ishhh xmo la aku...pas 2 bau depa kan kuat mmg melekat...mau bdk2 blik kena basuh la,,,bkn mghina.....




BAHAN 2

250 g rebung potong nipis2 (dlm 2 btg gitu) 10 ekor udang sederhana besar
12 biji cili padi (nak pedas lebihkan) d tumbuk lumat

1 inci kunyit idup-d tumbuk bersama cili
1/2 biji bawang besar(optional)-d tumbuk lumat
2 keping asam keping
1/2 biji santan pekat or susu cair sedikit garam n perasa
sedikit serbuk kunyit(optional)
1/2 batang serai-d ttitik


cara2:

  • rebus rebung kemudian buangkan airnya
  • kemudian baru masukkan bahan yg ditumbuk n sedikit serbuk kunyit kacau sebentar agar hilang bau bahan yg ditumbuk td
  • kemudian masukkan santan(susu) asam keping ,serai yg dititik serbuk perasa ...kacau agar santan tidak pecah minyak(api yg perlahan)..kemudian masukkan udang **kalu guna susu kena kacau juga kalau x jd xcantik
  • biar didih sebentar......
  • dah siap....

pas 2 siaran ulangan jugak lah yea...cam semalam tp ikan ja len..nak abihkan balance ikan cencaru dlm esbox

k layan p jerrrr.....

2 ulasan:

  1. أحب بلوق الخاص بك

    BalasPadam
  2. salam ziarah ..
    saya suka ikan sambal. tak kirale apa2 pun ikan.. sedap!

    BalasPadam