Isnin, 13 April 2009

::CUBAAN PERTAMA::

***Pancake***

Salam ....

Akhirnya..jadik jgk pancake aku ari nie......tcapai gak hasrat aku..waaaaaaaaaa...xda la ssh sgt rasanya sumer org pandai wat ..aku jer yg ketinggalan lagi. (2 LA OWG DAH NAIK SPEED BOAT AKU DUK MDAYUNG LAGI...HU..hu..huuuuuuu)...slalu mkn kat otel jer....pas2 ari 2 tgk pancake dlm kotak 2..cam tgin jer...dari beli beik wat sendirikan ...so balik selongkar ler kat MyR 2...jumpe resepi dari AlongRoz (tq yea along)...so hari nie aku try mmg mjadi ler beh la...tp xda syrup dier..so mkn ngan jem n madu jer ...oiiii...mkn panas2 wallah.... sodapppp.....ni resepi aku C & P ja..ada la ubah sket coz xda kan tp ok la jadi gak...tuko kan susu cair pakai susu tepung umaira n xbuh krim of tartar 2...coz xda....

Bahan-bahan ( lebih kurang 8 biji )

115g Tepung Gandum
1 sudu kecil (5ml) Soda bikarbonat
1 sudu kecil (5ml) Krim tartar (xbuh coz xda)
25g Butter
1 biji Telur
150ml Susu Segar (pakai susu tepung ja..susu segar dah abih)
1 sudu besar Gula
Secubit Garam

Cara-cara :

  1. Campurkan tepung dan soda & krim tartar - kalau rajin ayaklah x ayak pun xpa
  2. Rub in butter sampai berderai macam serbuk roti - jgn di gaul terlalu lama nanti berketul macam doh.gaul skali ngan gula n garam
  3. Lubangkan tepung di tengah2 nya. Gaulkan telur (di pukul dulu sedikit) & susu. Gaul sebati..
  4. Tuangkan sesenduk adunan ke atas kuali pancake yg panas yg telah di lenser dgn sedikit minyak.
  5. Masak sehingga ada buih2 udara & tunggu sehingga buih2 tu pecah baru di terbalikkan.

Budak2 pun suker sgt ikut adunan nih mmg betul2 dpt 8 biji.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan