Khamis, 23 Disember 2010

::Laksam Jantung Hatiku::-heee hentam jer la labu....

Salam hari jumaat....

lama sgguh xder bersiaran kat cni...nak kata sibuk sgt xder lak..tp tu la bila vitR dah xder nie..cam 2 la kan walaupun hari 2 kena telan vit2 2 xder pun rajin2 gak......bab2 masak memasak lg la... buat apa yg ado jer kadang bila tgk rumah geng2 blogger nie tayang macam2 tingin gak nak buatnya...tp xder sapa lak nak mkn ..nak harapkan mokcik sensorang ..baik x yah..mkn sorang xsedap...jawabnya g jer kedai Pak Lah kat depan nie tapau sebungkus mkn bertiga..opppppsss berempat....heeeee...malas ya ampunnn....kanak2 berdua nie lg lagi bg jer nasi ayam dah settle padahal nak wat nasi ayam 2 bkn nya ssh pun tu pun beli hgak..ha..ha..ha..melampau tahap gaban ..ultraman..tomatoman dah nie....

tp semalam tingin lak nak mkn laksam nie...so pg semalam awai2 lg dah g kedai cari ikan n bahan2 dia..heee ari tue dah beli xsedap pung..cair jer kuah dia isi dia pun cam x masak jer rasa tepung lagi...mmg x puaih ati tul ...so smlm dah siap2 wat kuahnya tp x letak santan lg ..pg td baru masukkan santan ..errmmm baru besh....mmg lemak tul sebiji kelapa ..ha..ha..ambek ko....nahas la minggu depan mokcik nak jumpa jumpa doc jenuh lak kalu BP tetiba mencacak naik...x per kot sekali sekala....

yummm...yummmm...


wa kalu wat mmg pakai resepi nie...dari Yani@myresipi.com.... tenkiu yea kak yani mmg sedap lah ....mintak halal yea wa kongsi resepi nyer tp biasa la kan nak jugak edit nak ikut tekak kita kan..nak harap resepi sendiri heee..xdernyer...pa pun terima kasih daun keladi...


utk isi
3cwn tpg beras
1/2 cwn tpg gandum
4cwn air suam

isi laksam

Kuah:
-Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh (wa letak 9 ekor ikan )
-Sdkt halia (wa letak2 inci halia)
-Sdkt bwg putih (3 biji bawang putih)
-Sdkt bwg merah/besar ( 1 biji bawang besar )
-Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
-Santan (1 biji kelapa)
-Asam keping
-Sdkt garam
-Sedikit gula merah/gula


Bahan ulam
timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)

Cili:
cili merah
belacan
garam
limau

Cara-cara

Cara buat laksam:
  1. Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik.
  3. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis

Untuk kuah:

  1. kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam.
  2. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.

Cili:

  1. cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau
dah ambek resepi jom makan Bismillah ramai2 yea...tp mokcik jer la yg kenyang kat cni...heeeeee

sila...sila...sila makan

Sabtu, 20 November 2010

:Bakso Jadi Bakgit::

salam...
Hu..hu...hu...kemalangan yg trajis.... agaknya dah lama x masuk dapo ....bila masuk jer mcam2 yg tjadi..sedih arrr hilang truz mood nak masak .....
pg td dgn penoh ngan semangat mokcik nie wak kuar la segala tulang n daging korban yg mokcik punya mak bg....hajat kat ati nak buat bakso ler....dah siap pekakas sumer ..ngan resepi2 sekali ..semangat gila nie....bakso bakso dlm pala nie....pas 2 cepat2 jln kan operasi....dalam sejam mokcik rebus sambil2 duk tgk Sukan Asia kat Astro Arena 2..sesekali mokcik p tambah air ....mmg dah banyak kali didih sup 2.rasa pun dah sedap nie yea la daging baru kan....tp gatai lak..kunun2 nak bg daging tue lembut lg..huh ..tambah lg air..pas 2 g melepak kat depan tb ngan amannya coz mokciknya prebet2 ngan jeneral mokcik g tgk org sembelih lembu..so mmg aman tul lah ghumah tue....
ntah camno lak mokcik leh tlelap lak ket depan tb tue..sedor2 dah berasap dapo mokcik ....cam lipas kudung ler mokcik lari padam api takot kang BOMMMM mokcik lak yg hangit.....buka tudung tgk hu..hu..hu.. dah cam arang dlm tue..adussss keciwa....
kena lak time tue pokciknya balik ....naseb x kena kutbah...dia pun tkejut tgk rmh penoh ngan asap ..hee..heee..heee..patut la dia kata bau hangit tue sampai ke depan taman...igt bini sapa masak sampai hangit....rupanya bini sendiri ...hikk..hikk..hik....mmg hebat la mokcik masak sampai satu taman bulih bau..ha..ha..ha...
tp yg paling sedihnya bakso mokcik jadi bakgit...kempunan bb kecik nie....tp xpa daging ada lagi nie...daging 2 yg dah hangit rentung tue mokcik bungkus jer la anto balik kg ..tanam..hu..hu..hu...rugi2...tp nak wat camno xder rezeki mok cik..hu..hu..hu...
naseb la ari nie ada kenduri ....terus mokcik tutup dapo x masak dah.....g makan kenduri lagi sodap ..nak lagi sodap ..heeeee mokcik tapau lak lauk2 knduri tue wak balik....heeeee besok x yah masak dah...

Sabtu, 13 November 2010

::....Pikir2kan....::

salam ..pg td mokcik dapat email nie dari pokcik...ermmmmmari kita baca sama....pas2 masing pikir lah yea..betapa kukuhnya alasan makcik nie...

Bermula dari sesi pengenalan peserta Mari Menari (MM) lagi, Dita yang baru saja tersingkir pada minggu ke-3 MM telah dihambat dengan pelbagai isu panas terutama sekali isu berkaitan tudung. Isu ini dianggap berat kerana Dita atau nama sebenarnya Rudita Mohd Yusop telah berstatus sebagai seorang ibu kepada 5 orang anak.

http://2.bp.blogspot.com/_YJqOOR1v2rY/TNlHbDgDmaI/AAAAAAAADew/zdBOcqgsG_E/s400/tudung.jpg

Bermula dari sesi pengenalan peserta Mari Menari (MM) lagi, Dita yang baru saja tersingkir pada minggu ke-3 MM telah dihambat dengan pelbagai isu panas terutama sekali isu berkaitan tudung. Isu ini dianggap berat kerana Dita atau nama sebenarnya Rudita Mohd Yusop telah berstatus sebagai seorang ibu kepada 5 orang anak.

Menjawab segala pertanyaan berkaitan isu yang berbangkit ini, Dita yang ditemani suaminya Mohamad Faidzal, 42, seakan sudah bersedia bagi menjelaskan isu tersebut. "Sebenarnya, saya memang seorang wanita yang bertudung. Terus-terang, saya buka tudung pun atas kerelaan saya sendiri tanpa ada paksaan atau hasutan dari sesiapa. Masa saya pergi ke uji bakat, saya masih lagi bertudung. Pun begitu, selepas berbincang dengan suami dan kerana tidak mahu mengecewakan hasrat anak yang mahu kami beraksi dalam MM , saya pun telah bersetuju untuk buka tudung".

Dia tidak kisah apa orang nak nilai dan kata tentang dirinya. Malah, dia mendakwa orang bertudung tidak semestinya mempunyai perilaku yang baik hati budi. "Saya bukan nak riak atau nak cakap saya ni baik. Hakikatnya, orang yang tak tinggal solat 5 waktu pun belum sah dapat masuk syurga. Sesungguhnya bagi saya, siapalah kita sebagai manusia biasa untuk menghukum atau menilai seseorang berdasarkan luaran saja".

"Apapun, kami masuk MM bukannya nak menang semata. Cukuplah sekadar dapat menunaikan impian anak kami yang mahu melihat ibu bapa mereka masuk TV". Menyokong pendapat isterinya itu, Faidzal yang bertugas sebagai bodyguard VVIP mengambil jalan selamat dengan mendiamkan diri.

"Hal bertudung ini susah nak dibahaskan. Semua terletak atas individu itu sendiri. Saya sebenarnya tak tahu nak cakap apatah lagi mengulasnya dengan lebih terperinci. Namun, saya hanya boleh kategori apa yang dilakukan isteri saya ini adalah pengorbanan dari seorang ibu untuk anak-anak".

Dita menegaskan bahawa selepas ini dia akan kembali bertudung seperti biasa. "Saya akan berimej seperti dulu. Saya buka tudung pun kerana masuk pertandingan sahaja. Sejujurnya, mak mentua saya seorang yang alim. Dia tak ada pula marah dengan tindakan saya"



Menjawab segala pertanyaan berkaitan isu yang berbangkit ini, Dita yang ditemani suaminya Mohamad Faidzal, 42, seakan sudah bersedia bagi menjelaskan isu tersebut. "Sebenarnya, saya memang seorang wanita yang bertudung. Terus-terang, saya buka tudung pun atas kerelaan saya sendiri tanpa ada paksaan atau hasutan dari sesiapa. Masa saya pergi ke uji bakat, saya masih lagi bertudung. Pun begitu, selepas berbincang dengan suami dan kerana tidak mahu mengecewakan hasrat anak yang mahu kami beraksi dalam MM , saya pun telah bersetuju untuk buka tudung".

Dia tidak kisah apa orang nak nilai dan kata tentang dirinya. Malah, dia mendakwa orang bertudung tidak semestinya mempunyai perilaku yang baik hati budi. "Saya bukan nak riak atau nak cakap saya ni baik. Hakikatnya, orang yang tak tinggal solat 5 waktu pun belum sah dapat masuk syurga. Sesungguhnya bagi saya, siapalah kita sebagai manusia biasa untuk menghukum atau menilai seseorang berdasarkan luaran saja".

"Apapun, kami masuk MM bukannya nak menang semata. Cukuplah sekadar dapat menunaikan impian anak kami yang mahu melihat ibu bapa mereka masuk TV". Menyokong pendapat isterinya itu, Faidzal yang bertugas sebagai bodyguard VVIP mengambil jalan selamat dengan mendiamkan diri.

"Hal bertudung ini susah nak dibahaskan. Semua terletak atas individu itu sendiri. Saya sebenarnya tak tahu nak cakap apatah lagi mengulasnya dengan lebih terperinci. Namun, saya hanya boleh kategori apa yang dilakukan isteri saya ini adalah pengorbanan(nie bkn pengorbanan nie namanya menjahanamkan) dari seorang ibu untuk anak-anak".

Dita menegaskan bahawa selepas ini dia akan kembali bertudung seperti biasa. "Saya akan berimej seperti dulu. Saya buka tudung pun kerana masuk pertandingan sahaja. Sejujurnya, mak mentua saya seorang yang alim. Dia tak ada pula marah dengan tindakan saya"


(kot yea pun nak buka tudung x yah la babitkan mentua mike makcik cik oiii..yg nak kena mjawab dlm kubor tue bknnya mentua mike ...MIKE...ntah ape2 lah makcik nie)..alasan nak tunaikan impian anak2 ishhhh..kalu anak2 berrhasrat nak tgk mak dier terjun lombang agak dier terjun x...errmmmmm...)


***dalam dunia ni orang berjalan ke depan, memandu kereta ke depan bukannya ke belakang. sepatutnya yang bermini tekekung berubah ke tudung labuh, bukannya londeh buang. cik kak oii, sapa kata orang sembahyang 5 waktu, orang berpuasa dapat masuk syurga. kita masuk syurga bukan kerana ibadat kita, tapi kerana rahmat Allah. kalau nak harap rahmat Dia, kenalah ikut peraturan yang disediakanNya. tak gitu?. cik kak, cik abang oii, masuk dok menari depan orang tupun sebenarnya Islam tak bagi, buka aurat kerana nak menari lagi-lagilah Islam tak bagi. cik abang oii, memang susah nak berbahas jika kita tak betoi. buat apalah berkorban untuk anak hingga melanggar perintah agama. lagi satu betul atau salah bukan terletak pada cakap mak mentua, cik kak oii. kena rujuk Quran dan hadis.***

Selasa, 9 November 2010

::Macam2::

Salam...

Sejak dua menjak nie sering terpampang macam2 kes di akhbar2....rasanya kat Malaysia dah bermacam2 kes dah berlaku yg x masuk dek akal pun ada...kes lari dari rumah, kes buang anak, kes rogol kes bunuh n segala macam lah..isshhh apa la nak jadi ekkkk...setiap hari buka jer akhbar ada jer kes2 yg menyayat ati...nie sejak kebelakangan nie banyak pulak kes anak2 yg menderhaka ngan ibubapa....sampai berbunuh2..masyaalah apa la nak jd zaman sekarang...

Bersusah payah mak bapak diorg membesarkan diorg ...siang malam bersengkang mata mcari rezeki tuk diorg ....d beri kasih sayang bak menatang minyak yg penuh...waktu diorg sakit siapa yg bersusah payah berjaga siang malam..tp apa balasan yg mereka dapat...sedih betul dengan anak2 yg x menghargai ibubapa nie...banyak pengorbanan diorg....biar diorg berlapar asalkan anak2 kenyang...anak sepuluh boleh dijaga tp anak yg sepuluh boleh ker nak jaga mereka berdua...rasa ssh skit anto jer kerumah kebajikan..betapa sedihnya menatap wajah2 senja ini..inikah yg patut mereka dapat diakhir2 usia mereka.....


Bila baca akhbar hari nie sayu jer ati....anak tetak ibu sehingga maut ......n menantu menikam mentua... terpikir juga adakah salah kita ibubapa kerana terlalu melimpahkan kasih sayang pada anak2 ...atau x cukup didikan yg dberikan..sampai saggup melakukan perkara sepert ini....semasa kecil ini emak itu emak..dah besar senang2 tetak kepala emak....ntah la nak ckp banyak2 pun xpandai sgt ...mungkin telah dtentukan olehNya yg maha mengetahui ....kita hanya mampu merancang .....apa2 pun berbalik pada pegangan kita dan didikan kita kan ...Wallahua'lam......

Isnin, 1 November 2010

::Depan Mata::

Salam.....(sory ekkk nape ntah semua jd satu perenggan jer ..apa yg mokcik tsilap tekan ntah lah..kalu larat baca jer )
Errrmmm hari nie cuaca sejuk sgt hujan dari pagi lagi..ishh tarik selimut sonok kan...hu..hu..hu...tp xleh la pulak kakak skoll hari nie so duty cam biasa la kan jd drebar la...pas anto kakak g skoll ...bawa si adik g klinik lak...batuk n seme2 lak dia..suara pun cam rock jer... dah 2 langsung ambek ubat batuk mokcik skali .. batuknya dah dekat 3 minggu x baik2 ...karang kul 2.30 anto g ngajii Qiraati lak ....nak wat camner anak dah besar cam2 la kan...cam 2 la duty mokcik ...tu baru sorg skoll kalu dah 2 org ..kena lak sorang pg sorang petang..ha..ha..ha..muka mokcik jer la kat atas jln 2..he..he..he...
Masa nak tulih nie ntah berapa kali mokcik edit takot lak ada yg silap tulih ker ...kang ada yg terasa ka...nie yg mokcik tgk kat cni.....last N3 kan mokcik ada sebut pasal bdk2 skrg nya trend pakai baju kan...bukan apa...sakit gak mata nengok nyer...cita nya..ada hari tue mokcik g anto anak buah mokcik g beli barang ..so sbb panas n bawa bdk2 nie..mokcik sggup tggu jer dlm keta suh dia g beli sorang2..mokcik park keta betul2 dpn satu komplek nie..bkn besar pun ..komplex kecik jer ...pas2 ada sorang bdk nie lalu kat depan keta mokcik kecik molek jer orgnya ..pakai baju kurung n tudung tp xder la labuh sgt standart la..mmg nmpak cantik sgt..so anak dara mokcik yg murai nie ckp..."ummi cantik kakak tue pkai baju 2 kakak pun nak jd cam 2 lah ...cantik.... kakak suka"...mokcik pun alhamdullillah...
.....Tup2 lalu 2 org lagi bdk cantik gebus ja...n kakak ckp lagi...."ummi yg 2 lagi cantik ada hello kitty kat dlm baju dia " .."aikkk dlm baju..mana ada..." tanya mokcik..." tue kakak tue bawa hello kitty kat dlm baju dia yg warna pink ada bintik2 itam 2"....mokcik pun pandang lg......laaa...kat bju warna pink dot2 itam dlm ada sekor hello kitty betul2 kat tepi tali ...dlm ati hermmm cantik gak nie kihh..kih..kih...
..Astaga....bdk kecik pun nmpk...x ker rasa malu bila bjalan kita yg pompuan pun suka tgk tambah2 yg lelaki...errmmm x to la mokcik....bkn nak mgutuk ...kita pun ada anak mintak la simpang jgn anak kita jd cam2....pakainya baju putih mmg sendat gila la kan dah 2 jenis nipis 2 .. sure nmpak punya... .suar lak cukup2 atas buntut 2 pas 2 ketat sampai nmpak bentuk suar kecik tue n ...dah 2 bila jln duk tarik2 baju bg ttp buntut dia..wat per tarik bior jer la.....ishhh mokcik pun x to la apa rasa pakai cam2 bangga ka ..rasa cantik sgt ka.....lihat la donia la kot...ermmm...
Mokcik dulu pun penah remaja gak tp xder la tingin nak pakai yg sendat2 gitu ...malu sehhh..bila jln jer tgk sure nak tarik tudung kedepan or baju takot org nmpk anak bukit 2 biji 2 tambah2 bila angin tiup ermmm jenuh duk cover yg depan 2......tp bdk skrg kalu bulih nak tunjuk semua....(my b mokcik bdk kg yg old pesen. mmg x gheti la bab2 pesen2 nie zaman2 2000 tue xder la canggih sgt kot pesen dia xpun mokcik mmg buta pesen tambah2 duk kat UITM Arau nuuu mmg ceruk sket la kan........huu..hu...mgkin sbb arwah ayah mokcik mmg grang gila kot...kalu pakai pelik2 sket mmg kena sound laa....pakai suar takat betis tue nanti dia ckp "awat hg x cukup kain ka nak wat suar"..toinnngggg kena sebiji...pakai track pas 2 lipat sampai betis .."nanti dia ckp "nak suh dia tolong potong ka"..... tu la naseb beik ayah garang xder la mokcik horey sgt...tp mokcik pun bknnya baik sgt pun ...nakal jugak pakai gak ...xder yg sempurna )
Satu lagi pakai tudung ..yg tue alhamdulillah menutup aurat...tppppppppppppp baju nya atas buntut dgn sendat sarung nangka 2...tangan lak bawah sket dari ketiak.... suar lak....ketat dari atas sampai bwh ...kan kain getah 2..ala2 potongan carrot 2....lahhhh buat pa pakai tudung buat panas jer...pelik la mokcik...dahsat sgguh pesen diorg nie.......xsalah bpesen tp bior la nmpak cantik sket....(kalo boss mokcik tgk nanti dia kata baik telanjang terus dah sah2 nmpk semua dah..heeeee)
Ntah la mokcik bkn nak ngata ker haper...sbb bdk2 kecik yg tgk pun jd tertarik...apa lg..kat luar tu banyak sgt musang berbulu ayam..tue yg jd macam2 kes skrg... asalnya dari kita...pakai cam 2 ..x ker menaikkan nafsu musang2..kat luar tue yg tunggu mangsa ja nak ngappp...sdgkan budak kecik ngan nenek2 pun diorg belasah nie anak dara yg comei n gebus2 gitu..x ker teliur tgk tubuh yg mggiurkan tue...takot mokcik mikiornya...
sama2 la kita berdoa jgn sampai anak2 kita.... menjadi mangsa fesyen barat2 yg sah2 nak mghancurkan kita...maaf kalau ada yg terasa..mokcik ckp sbb dah banyak sgt tgk anak2 remaja islam kita nie...yg bfesyen yg bkn2...terikut ngan trend yg ntah apa2 ....
ok daaaaa................

Jumaat, 29 Oktober 2010

::Membebel Jap::

salam pagi jumaat semua......opppp dah tghari maaaaa.....

apa yg mokcik buyung nak mgomel hari yea.......nak cite pasal masak mmg x masak pung tgolek jer ....rumah pun dah cam ghumah antu dah ...mmg tsgt2 malas sekarang nie. mana yg larat mokcik simpan ler sikit2.. ..kang dah mokcik simpan2 kemas2 hero ngan heroin tue punggah balik jd bior diorg punggah2 sepah2kan ghumah nie sampai penat.petang skit baru mokcik kemas balik.............sbb malas punya pasal hari nie just wat nasi bubur tuk kanak2 kat ghumah...pokciknya g kojer..yeahaaaa...x yah masak la kan..mokcik bedal jer apa yg ado kat dapo tue....who d malas punya pompuan tue????..heeee mokcik ler kan....yea la kalo beria masak pung mokcik gak yg kena licin kan..ishh x aci la ..kang mokcik gak ler yg mengembang....tuk menjimatkan kos...rempit jer ke ghumah my mom...heeee..kasi isi perot penoh2 balik ghumah ...heeeee...

xcelly rindu benor nak mgomel kat cni ..tp tu la time mokcik buyung buka lappy jer..alahai menyampah tul tgk huruf2 kat skrin nie..kejap mengembang kejap mengucup ..nak menulis lagi ler hampeh ..xlalu mokcik...so just jd silent reader jer ...semua rumah mokcik g terjah cuma x tinggal tapak kaki jer.......bkn nyer mokcik nak tinggal terus ghumah nie..cuma ambik masa balik la nak mengumpul mud2 n vitR 2....mmg rindu ngan semua...tp nak wat camner keadaan x mengizinkan....agaknyer dah ada yg lupa ngan mokcik kan...tp x per yg ponting mokcik still igt semua....

dari start puasa sampai sekarang mokcik mmg dah jarang masak ..xlarat tul nak tgk dapo tue..klau masak pun yg simple2 jer..(heeee mcm ler selama nie masak gempak..) sgt kih..kih..kih .....insyallah lepas 2 nie kalu dah banyak mokcik kumpul vitR 2 mokcik try la resepi baru yg uol's letak ..mmg teringin sgt nak cuba..tgk jer dah nmpak sedap ...pas nie mmg berat mokcik xder turun ler nmpaknya....hu..hu..hu..banyak yg dah ada dlm list nie....

ok lah yea sok 2 mokcik smbg lagi yae.....bab apa lak..bab anak2 dara zaman sekarang pakai baju ..Masyaallah ...bbulu biji mato mokcik tue bolm pokcik laiiieee...mokcik pun penah mudo gak..tp idak ler jd cam 2...hu..hu..hu...

ok salam

Jumaat, 3 September 2010

::KAD HARI RAYA UNTUK SEMUA::

KHAS UNTUK SEMUA KAWAN2 BLOGGER MINTA MAAF SEPANJANG BULAN PUASA NIE WA XDER LAK NAK G MELAWAT RUMAH KENGKAWAN SEMUA...ADA MASALAH SIKIT ...JADI D KESEMPATAN INI WA..... INGIN MENYUSUN SEPULUH JARI MEMOHON KEMAAFAN ZAHIR DAN BATIN....JIKA SELAMA KITA BERKENALAN N BERGURAU SENDA ADA YG TERGURIS PERASAAN @ TERCALAR HATI DEK KERNA LIDAH N JARI JEMARI YG KADANG2 XDER INSURANS NIE.....JUGA HALAL KAN RESEPI2 YG WA DAH CnP KAT RUMAH WA TUE..APA PUN RESEPI NIE MMG BEST TERIMA KASIH SEMUA....SEMOGA PERSAHABATAN KITA AKAN BERKEKALAN AMIN......

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN DARI KAMI SEKELUARGA
YUSMIN FAIROS BIN HJ YAHYA
NURWAHIDA BINTI HJ AYOB
IRDINA HANI UMAIRA BINTI YUSMIN FAIROS
QAYYIM MUQRI BIN YUSMIN FAIROS
p/s: sila lah bawa balik kad2 kat atas tue kerumah masing2.....tq..xyah malu2 yea ambik jer
.... ;-))

Selasa, 17 Ogos 2010

::MOKCIK MALAS LAGI....::

salam......hari nie benggong kat pala mokcik nie cam ok sket.....tp kemalasan tue ttp ado...

apa ekk menu bbuka korang ari nie....ada idea x....mentang perot kosong pala mokcik pun cam kusong jer....cam xtahu jer nak masak apa...smlm pun cam nie gak last2 kul 5.30 ptg ajak pokcik anto mokcik kat ghumah mak cam last n3 kan...(malas masak jer...arah tujunya ghumah mak la kan....)lg pun pokcik mkn kat mesjid....(yg lawaknyer yg bbuka kat masjid tue sumer geng atuk2 dah 40-an 50-an 60+++++..pokcik sorang jer 30-an....org pun cam pelik jer tgk dia ...xder bini ke haper org nie....x pun bini malas masak...hua..hua..hua...)...so bila balik ghumah mak ..tue..mokcik goyang kaki jer la..ramai pembantu kat sana....lepas terawih baru pokcik meh ambek....

Sardin
tp hari nie x leh pakai idea yg sama la kan.....rasa cam nak masak SARDIN n IKAN MASIN... jer ..malas tahap gaban nie.....anak2 ku itew mkn bubur lambuk jer.......heee kijam x ummi korang....

Isnin, 16 Ogos 2010

::DAH SEMINGGU PUASA::

Alhamdulillah dah seminggu kita bpuasa....
dan dah seminggu gak la ..mokcik nie kejap ok kejap x(org tua la katakan )... ...hu..hu..hu...rasa rugi ssgt ..yea la asyik nak tido jer...kepala nie asyik bpusing jer.....badan pun berangin jer.......nape ntah...x per la kan dugaan d bulan Ramadhan......ada la tue kan apa2 yg x kena ....kira nie kena bayar cash la kan..
tp yg best nyer tahun nie ..xder lak nak kena masak bagai ..heeee.....pokcik kita x bbuka kat ghumah....bbuka kat masjid depan ghumah nie...yehaaaaa....hari2 lak tue.... sejak berpuasa nie baru 2 hari jer bbuka kat ghumah tue pun pasal pokcik keja siang ....mokcik pun suker gak ..
yea la mokcik nak mkn x kisah sgt.. sardin ngan ikan kering pun dah orait dah....tp pokcik beli juga yea la menu wajib mutabak 2 biji ngan roti jala 6 keping..(roti jala pun beli heee malas gilakan ....)bkn apa nak buat rasa cam mbazir lak...nak mkn pun kakak ngan adik jer....mutabak bbuka 1 biji pas 2 1 lagi tuk pokcik sahur ......
skrg nie kurang sket dapo mokcik berasap....x pun kalu lg malas balik jer ghumah mak.........
haaa....haaaa.....teruk tulkan.........
nie lak menu bbuka hari Sabtu lepas mee bandung.....resepi malas lak nak menaip tp mokcik ambek kat Al ikram .com tue ha (tq for d marbeles resepi... n minta halal lah yea..).....mmg sedap sesapa nak bulih cari kat sana ekkkk... yg best nyer mee yue mokcik buwat sendiri.....ha..ha...tp nak jd mee pun abih besepah dapo ngan tepung ..pas 2 musel2 kat tgn mokcik nie semua dah kuar bkn senang nak pulas mesin tue..mnyesal x beli yg letrik dulu....


ok ekkkk penyakit ponin mokcik dah sampai nie...selamat bbuka ....

Jumaat, 13 Ogos 2010

::PUASA KE-3...BIHUN ..TAUHU ..NASI GORENG UDANG::

Salam ..dah 3 hari kita puasa tp....kejap ja kan.....
Tp sejak puasa nie kemalasan nak sapu sawang kat ghumah nie ..mmg dahsat...malasnya melampau2......ntah nape ntah.....sejak 1st day puasa ....badan nie lemah ja adeiiiii..nak masak pun x larat ...lengoh satu badan lak tue...bkn alasan tp mmg betul......rasanya bulan nak mengambang kot...tp hari nie alhamdulillah dah ok....hari nie x berbuka kat ghumah ...balik bbuka ngan mak kat kg....hari nie baru ada 4 family yg sempat berkumpul...tue pun dah riuh dah ..nie belom 9 family bkumpul ...silap haribulan berbuka sampai...ke dapo..td pun dah penoh bahagian ruang tamu.....tuk bbuka petang td just wat bihun goreng nie ngan tauhu sumbat jer tuk bawak balik kat ghumah mak..........kuah kacang ari tue ada lg ...saja nak habiskan ..nak bg esbox tue bernapas sket..sian dia penoh jer....walhal tuan dia x masak pun...MALASSSSS >>>>>> >

Bihun nie cam bihun biasa jer heeeee...sbb malas nak tunggu daging tue menyah beku...last2 guna udang kering jer.....just blend skali ngan cili.....tp bila tumis bau dia yg wat xtahan tue......
wangi ..hurmmmmm.......

ni ha tauhu sumbat mokcik... memula lupa nak snap..dah masuk bekas baru ingat.....belasah jer la korang buat2 jer x nmpak bekas2 yg comot tue..heeeee

pas 2 ni ha..menu bsahur tuk cik abg pg nanti ...NASI GORENG UDANG...buat tuk cik abg ngan bdk2 sok pagi ...den waktu sahur x leh makan ..kalu makan sok pagi dah rasa lapar ssgt..pas 2 asyik nak kuar balik jer apa yg masuk waktu sahur..so sahur den just air jer....mmg dari sekolah cam2 tue.......okeh tuk semua selamat bsahur.....

Isnin, 9 Ogos 2010

;;KEANG SOM N KETAM BERCILI::

Salam Ramadhan Al Mubarak....

Alhmdulillah kita masih d panjangkan umur utk menjalani ibadah ini....bila kenangkan balik terasa sayu jer bergenang air mata...Ya Allah aku bersyukur padaMu dapat bertemu lagi dgn bulan yg mulia ini...bulan yg penuh rahmatmu .....semoga segala amal ibadah kami d terima Mu ...amin....

Buat semua kawan bloggerz..SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK......DISINI WA MENYUSUN SEPULUH JARI KALAU ADA YG TERKECIL ATI MINTA DI AMPUN KAN YEA ..DAN MINTA DHALALKAN RESEPI YG DEN DAH CNP KAT BLOG NIE ....TQ

Sebelom 2 meh kita layan jap menu2 this week ...haaaa...masak jugak cuma x tempek jer ..sibuk sket....ikan nie masaknya hari apa ekk lupa lak.... heeeee

KEANG SOM SIAKAP(my style)

1 ekor siakap sederhana besar

bahan mesin
1/2 labu bawang besar
2 batang serai
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
15 biji cili padi
1 inci lengkuas
1 sudu besar beras
1 biji ubi keledek merah dipotong
1/4 biji nenas dipotong dadu
sedikit kangkung

5 helai daun limau purut
sedikit daun kesum
3 keping asam keping
sedikit air asam jawa
sedikit minyak tuk menumis
sedikit garam
sedikit perasa

cara:
  • panaskan minyak kemudian tumiskan bahan yg dikisar td...
  • masukkan ubi biar agak empuk
  • masukkan daun limau daun kesum asam keping air asam jawa garam dan perasa..biarkan didih
  • kemudian masukkan ikan dan nenas biar sehingga ikan masak
  • tutupkan api n masukkan kangkung
  • sedia tuk dihidang

ketam bercili nie pun den main agak2 jer..masak hari isnin semalam...

4 ekor ketam
6 sudu cili kisar
2 sudu cili sos
1 sudu sos tiram
1 biji bawang besar-di kisar bersama cili ...
2 ulas bawang putih -dikisar
sedikit gula n garam
1 biji telor-d pukul
sedikit air asam jawa
sedikit minyak
sedikit air jika mahu sedikit berkuah

cara:
  • panaskan minyak tumis kan bawang n cili yg dikisar td
  • masukkan garam n gula juga sos cili n sos tiram
  • kemudian masukkan air asam bersama ketam masak..sehingga ketam masak
  • masukkan telur td dan biar sebentar dan tutupkan api...
  • hiasakan besama daun bawang serta bawang goreng


yg nie lak tauhu goreng kicap......

Khamis, 5 Ogos 2010

::BIZNEZ BARU::

salam....


Dah berapa hari la den x menyebuk kat ghumah nie......bz la seminggu nie.....bkn apa saja ja mengintai peluang nak wat dwet sket...heeee...biznez sket2......jual BANTAL PANAS @ TUNGKU MODEN.......selalu bila sebut tungku kita mesti tbayangkan nak p bako kan..mmg lambat la kan ..ngan berat tungku lg...tp yg nie mmg mudah ssgt yg perlu cuma cas ja...ada gak d pasaran yg jenis kukus nya tp yg nie HANYA PERLU CAS SELAMA -+ 5 HINGGA 8 MINIT KEPANASAN NYA BERTAHAN LEBIH KURANG 6 JAM...MENGANDUNGI CECAIR BERUBAT YG BERSIH...HARGA SGT2 BERPATUTAN RM 55 SAHAJA....

FUNGSI

  • SEBAGAI TUNGKU BG WANITA LEPAS BERSALIN..
  • MGHILANG KAN STRESS,MEMBUANG ANGIN N MEMECAHKAN LEMAK
  • PESAKIT STROK,PROSTAT,SENGGUGUT LENGUH2 BADAN..ETC..


Yg nie lak KUIH SIPUT ....heeee biasa la nak raya kan...tp bkn den buat yea ...my sis yg buat ..bila time raya mmg dia x cukup tgn la nak buat nie.....SEKILO RM 18 JER ..yea la skrag semua barang dah naik.....tp alhamdulillah setakat dah ada yg order W/PUN HARGA DAH NAIK SKET...regular customer la....kalu den mmg x larat nak mengentel berkilo2.....


PUTU BERAS....kalu kat belah utara nie mmg nie la nama nya tp kalu belah lain xtahu lak yea diorg panggei.....yg nie harga 50 BIJI RM 9...KALU 100RM 18 LAH YEA.... kue nie lak my sis in law yg buat....kalu belah seberang perai nie mmg kawasan dia lah ....


PUTU KACANG sama jgk harga 50 biji RM 9...100 biji RM 18....





SESIAPA YG NAK ORDER eMAIL den ummiumaira@yahoo.com.my

Selasa, 27 Julai 2010

::Daging Halia wif Kacang::

Salam ....

baru ari ader angin nak update..hu..hu...mokcik x sehat dah tua2 nie ...almaklum lah...ramai penyakit yg bkenan..tp hari ie alhamdulillah dah ok sket....(bkn ngader2 xnak puasa weiii)...

Daging Halia Wif Kacang Panjang... heee konon nyer nak buang angin kan ..makan halia banyak2..tp dah 2 sian lak tgk kacang panjang cam nak monopos dah tue yg campuq sekali tue...menu tuk pokcik smlm....

1/2 kati daging...(d gaul bersama kunyit dan sedikit garam)

1/2 cawan air

kacang panjang d potong dlm 2 inci

2 sudu sos tiram

1 labu bawang besar(dipotong 6)

1 biji cili merah(d potong)

5 biji cili padi(d potong )

1 pokok daun bawang/sup

bahan tumbuk

6 inci halia...

3 biji bawang putih

1/2 labu bawang besar...

1/2 sudu jintan manis

1/2 sudu jintan putih

cara:

  • tumisbahan tumbuk td...sampai naik bau...
  • masukkan daging goreng sebentar kemudian masukkan air....biar daging lembut
  • masukkan kacang panjang gaul n biarkan sebentar
  • masukkan sos tiram...
  • last masukkan cili , bawang n daun sup/bawang ....siap..

yg nie lak watnyer masa besday anak buah...tp cam tlembek sket....tp bulih la xder la tahap kena mkn ngan sudu ...cuma lemah lembut cam mokcik sket...ngehh,,ngehh....resepi biasa dari kenkawan jgk kan..nun kat ghumah puan hana yea tq puan .... ..ramai dah yg duk wat kan...

soto yanga ado jerkkk......x cukup bahan lak....belasah jer ....janji namanya soto...wat bekal pokcik ari tue...(3 hari lepas kot)....

cam sedih jer soto nie..nak lrpas gian jer..pas nie nak wat len ...wat yg beh sket..heeeeeeee tu pun kalo rajin ler.... okeh.nak p kuak lentang jap pala ku pusing weiiiihhh....bengong2 sket...ting tong pun ada....

Jumaat, 23 Julai 2010

::Cheesecake::

Ni haaaaa....siaran tertunda..heee...Last N3 ada ckp pasal cis kek kan ..ni ha..sepesel tul pokcik yg sambut besday 2 hari lepas..pes time mokcik wat cis kek nie..alhamdulillah..sedap sgt..(yea la dah nama pun cis kek kan,mustilah sodap..)..adik punsuker melainkan si kakak anak perempuan ku itu...aduhai jenuh suh rasa x nak...jgk2...last cari kek coklat dia jugak..itu jer yg dia makan kek lain tue..tgk mud gak...xper la ..janji makan jugak ka... dari x nak langsung....
tp cam cemomot sket yea la banyak sgt tgnnya...tp x kisah janji anak2 buat tuk abbi ....
resepinya ..biasa lah dari rmh mokcik hana -jepun yea...kak CnP nie...halal yea..resepi asal ntah dari sape ekk..apa pun mintak halal lah yea.....tq.

Bahan-bahan

Untuk base (jika suke biskut byk, leh gandakan base nih)
80g biskut merie or etc - hana gune ritz50g butter - cairkan

Untuk Cheesecake

  • 250g cream cheese
  • 200g whipping cream
  • 150g yogurt plain(wa letak yg perasa blueberry tue sbb xder syrup nyer)
  • 50g gula - leh add
  • 15g gelatin
  • 60ml air panas
  • 50g buah blueberry tin - hana gune yang segar+ jem
  • 25ml syrup blueberry - bleh gune filling@jem blueberry

Cara-cara

  • Hancurkan biskut sehingga menjadi serbuk. Sediakan loyang springform 18cm. Alas loyang dengan plastik wrap atau kertas minyak supaya senang nak keluarkan.
  • Tuang mentega ke dalam biskut. Kacau rata. Tuang ke dalam loyang dan padat2kan.
  • Simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya 30min-sejam.
  • Bancuh gelatin dengan air panas. Kacau sehingga gelatin larut. Suamkan. (atau boleh juga kaedah double boiler utk satukan gelatin nih agar tidak berbiji2)
  • Pukul cream cheese dan gula hingga gula hancur dan nampak gebu. Masukkan yogurt dan juga whipping cream.
  • Pukul lagi hingga sebati. Masukkan gelatin dan pukul lagi hingga rata.
  • Gunakan spatula, masukkan buah blueberry dan juga syrup. Tak perlu kacau sebati sebab inginkan hasil seperti marble.
  • Tuang ke dalam loyang biskut tadi. Dan sejukkan semula di dalam peti ais lebih kurang 2-3jam.
  • Potong dan hidangkan.

Khamis, 22 Julai 2010

::StimBOT yg Karam n Sate::


salam ..

hari nie bz tul.... hari nie besday pokcik...xder pun yg sepeselnyar mokcik just wat stimbot nie ...pas 2wat sate sket...n Blueberry cis cake...per dgr nama mggoda iman tau.....mlm nie kita update stimboat n sate dulu yea..cis kek nyer next N3 yea sbb ada trajedi tp cis kek ku ttp jadi..........
jom layan ini bot....amacam cam bot karam x...penoh....i tell u... kalu bulih ada lg yg nak dletak tue..tp pikior2 memelam dah melantak cam gini ...kompem sok timbang up lagi 1kg..ha..ha..gilos mokcik kan..x per bg pokcik makan sempena besday yg ke-23...eh..ehh..ehhh yea ker ttiba jd muda balik.....he..he..tukar jap 3 tue kedpn...hah..baru btul 32 thn....mokcik heeee ..muda agi....
jom kita makan dulu..ada udang ..sosej..fishball ..fishcake..ayam..daging sutun..tauhu..putik jagung.. brokoli..carrot..salad ..ada mee kering sket..mokcik belasah buh jgk..cukup ler tue kat kedai pun xder dpt cam gini ....pas 2 kuahnya wat kuah tomyam..nak wat kuah sup cam x pedas lak...


sape nak ....buh jer reta karun dlm bot tue pilihg sndiri....pas 2 pandai ler buka rice cooker tue ambek kuah....sadis lak tgk..hikk..hik...ade ker patut pakai rice cooker wat stimbot....mokcik xder piuk dia ..so belasah jer la rice cooker pun rice cooker...humban jer semua masukkk...senang kojer mokcik ..pas 2 senduk sndiri ler sapa2 yg nak....pas 2 tulung abaikan yg bsepah kat belakang tue....ngan lutut yg x cantik tue..

sate ku ini sgt sedis skali.....nape ntah cam x jd jer cam kering xder bminyak pun....bako pakai arang ..... tp bdk2 nie xder pun ckp x paper......hikk...hikkk.hik...sape nak.. rasanyer ada lg 2-3 cucuk kot...
ha korang layan jer la mokcik nak tido lak mata cam burung sintar dah...

Selasa, 20 Julai 2010

::Keju Oh Keju::

MEmilih Keju Yang Halal....info dari chef Norzailina Nordin......http://norzailina.blogspot.com/2009/12/memilih-keju-halal.html

[keju1.jpg]



Terdapat pelbagai jenis keju dijual di pasaraya. Jadi, bagaimana memilih yang HALAL?* Pastikan ada logo Halal dari pengeluar di negara berkenaan.
Contohnya, keju dari Australia mesti ada logo Australian Halal Board. Begitu juga keju dari France, New Zealand dll.*

Rennet - bahan yang digunakan bagi menukar susu kepada pepejal keju. Biasanya ia diperbuat daripada bahagian dalaman perut binatang seperti lembu dsbnya. Jikalau lembu tidak disembelih mengikut keperluan agama Islam, bermakna ia tidak Halal dimakan. Kebanyakan keju dari Eropah menggunakan rennet daripada binatang.

Hanya pilih rennet:- microbial rennet (diperbuat daripada microbes, termasuk fungi dan bakteria)- non-animal rennet (diperbuat daripada bahan kimia lain atau sumber bukan binatang)- vegetable rennet (diproses daripada sumber tumbuh-tumbuhan)

* Kini sudah ada keju yang tidak menggunakan rennet langsung tetapi melalui proses pemerapan (fermentation).

* Keju lembut (soft cheeses) seperti krim keju tidak menggunakan rennet dalam pembuatannya.* Baca setiap paket keju yang dibeli kerana ia mungkin Halal dalam bentuk sebuku (block) tetapi tidak Halal dalam paket yang sudah diparut (ready grated).

* Keju dalam bentuk serbuk (kering) seperti Parmesan juga mungkin tidak Halal, jadi, berhati-hatilah selalu. Parmesan sering dihidangkan di restoran bersama Caesar Salad atau Spaghetti Bolognese
[keju.jpg]

::Aiskrim Coklat::

N3 last tuk mlm nie.....



ambek resepi nyer dari rumah Kak Nor...n dR CMG ... Tp Kak Nor wat eskrim buah naga..cik mat lak kacang merah...mokciknya lak perasa coklat...minta izin dr dua otai nie....cNp kat cni wat rujukan....sbbnya anak mokcik berdua 2 mmg hantu eskrim.....sekali sekala bulih la buat kan....tp bila time M tue menapak ke kedai gak....

buat nya dah banyak hari tp saja bg dia duk mbekukan diri dlm peti ajaib 2...bkn apa c kakak 2 duk batuk..jd sembunyi dulu lah...pg n malam jer batuknya..tp xder kahak pun batuk teruk sgt sampai cam nak muntah....2 yg biar dulu ekrim nie....

yg nie versi mokcik ..makan ngan roti ala2 jem eskrim gitu sedap....xder la ngilu jer gg mokcik nie....diorg x layan ngan roti ..makan ais ajer....letak sket parutan coklat errrrrmmmm mmg best arrr..sejuk pas 2..pahit2 coklah tue..mmg nikmat lah..try la rugi x wat ....mcm kedainyer....apa pun tenkiu kat dua chef kita Cik Mat N Kak Nor...

(wa wat aiskrim coklat...buah naga ya ampun x mkan dek anak2 mokcik)

270gm tepung krimer ( spt. coffemate)

500ml fresh milk

120gm gula castor

300gm buah naga(wa ganti kan ngan ngan coklat emulco)

  1. Blend buah naga(wa letak perasa coklat) bersama sebahagian fresh milk.
  2. Campurkan kesemua bahan dgn balloon wisk hingga sebati.
  3. Sejukkan dlm freezer hingga 3/4 beku.
  4. Keluarkan dan pukul dgn mixer dgn kelajuan tinggi hingga kembang dan gebu lebih kurang 10 ~ 15 minit.
  5. Masukkan dlm bekas dan simpan dlm freezer sekali lg sehingga aiskrim beku.
  6. Bila dah beku boleh la dihidangkan.
  7. Selamat mencuba.

* untuk mendapatkan hasil aiskrim yg betul2 halus dan cantik serta gebu, boleh la diulang sekali lg proses no 3 dan 4

okeh nak g tido...hua..ha..baru kul 8 ....kang ada yg kena buang ikut tingkap..tido awai sgt....

::Lala::

salam ....


ari nie mokcik xder masak beria pun just wat sayur lala nie pas 2 goreng ikan......wat sambal kicap sket....pas 2 wat sayur sawi+ telor...hermmmmm tu lah lunch kitaorg hari nie...td g kedai tgk barang pun cam xder idea nak masak pa..wat simple2 nie sesekali sedap gak kena lak ngan nasi panas2 .....
tp lala kali kecik2 jer ..uishh berbinau gak biji mata nie nak buang kulitnya banyak tul ..pmokcik dah buang la segala kulit malit lala nie bg isi jer tuk hulubalang berdua tue . senang diorg nak mkn..pokcik nyer kena buang sendiri... sbbnya mata mokcik cam nak tkuar dah duk tgk lala nie...heee

Ahad, 18 Julai 2010

::Jagung...Jagung...Jagung Manis::

again....

tgahari nie semua makan jagung jer mokcik malas masak..bulih x gitu...diet semua.....makan jagung pun bulih kenyang sampai tgolek maaa........pokcik xder g ceramah,jd mokcik nie truz jadi malas nak masak....
bila makan jagung nie tringat masa dedolu bila arwah ayah beli jagung jer...sonok gilos..bkn sbb jagung sbb rambut2 jagung tue...mak buang kulit jer kitaorg kutip rambut2 2..wat per..he.he..heeee wat janggut..kutip rambut tue buh plekat ngan selotep..tempek kat dagu..kat mata....kelakor gila..td wat gak kat bdk2 ...habih sepah satu ghumah ngan rambut jagung nie....adik xmo ..takot ha..ha..ha.....

jom makan jagung manis rebus kejap jer letak garam sket nak lgi sedap sapu planta..sket errmmm sedapppppp......

Sabtu, 17 Julai 2010

::Kacang Tumbuk N Kacang Potong::

morning ......
salam pagi ahad yg mendung ..ermm kalu duk dlm kain selimut nie best nyer..hu..hu.hu..tp xder makna nya kalu pepagi nak berselimut....banyak kojer weiii jgn mgada2......kain mokcik dari semalam x kering2 lagi nie basuh lagi...penoh dah ampaian kat luar tue...

sarapan pagi nie just goreng nasi yg x abis smlm jer pas tue panas kan lauk2 yg ada dlm esbox tue..kalu x wat cam tue alamat masuk cik tonsam ler kan...alhamdulillah semua dah clear.... naseb la pokcik pun jenis tekak yg x berapa mgada2..hikk.hikk..hikk..

kacang tumbuk nie ada x yg suker ....mokcik x berapa la kan sbbnyer manis sgt lagi pun mokcik dah cukup manis jd xyah ler mkn yg manis2...muahaha.haaa perasaan jer kan ..xder la mmg mokcik x berapa la sgt..bila mkn kang masuk celah gg uishh merana beik xyah kan.....

pokcik nyer yg bkenan ssgt...lagi satu nie kacang potong...mmg peberet pokcik nie ..dah lama cari ssb kalu beli kat kedai biasa tue yg buat nye Ah Mei la...Ah Chong lah kan..tp yg nie orang melayu yg buat so nak mkn tue rasa selamat la kan...

dari penoh balang dah tinggai stengah semua nie pokciknyer yg duk belasah
........mokcik just kutip yg pecah2 tue rasa sket2..

okeh layan jer.........

Jumaat, 16 Julai 2010

::Lontong n Bandung Ice Cream Soda::


salam...

Lontong in d house....iskk..iskk...iskkk podaih nie...nape???????????? sambal tuk lontong nie ..uishhh membunoh tul....cili kering yg mokcik beli nie mmg podaih tul..selalu bli xder pun podaih sgt ..kali nie uishhh xtahan mokcik.....naseb la pokciknya berbuka nanti ....jgn sok balik ter c***t b***T udah ler .....wat bekal tuk pokciknyer berbuka kat opis mlm kang....

Dah lama x wat lontong last buat mokcik ingat masa kat padang pasiaq dulu nuuu...lama gak tue....sesekali tuko lak menu kan ..resepi??? mokcik belasah jer ... main lambak kan jer ..pakai sayur yg mana ada jer...sbbnya kedai pakcik yg selalu mokcik p tu tutup lak...so tpaksa la g kedai len cari...kira yg ado jer la..

bahan tumis

2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
2 batang serai
sedikit jintan putih n manis

sayuran

sedikit udang jika suka
1 labu bawang besar(d potong 6)
1/4 biji kobis d potong kecil
3 batang kacang panjang ( d potong pendek dlm 1 inci )
1/2 batang carrot(d potong panjang juga dlm 1 inci)
1 biji tauhu (goreng n d belah 8)
1/2 peket tempe (goreng n d potong dadu)
cili merah
sedikit daun bawang n sup/bawang goreng tuk hiasan
garam
sedikit suun dan
sedikit pucuk(d rendam dahulu kemudian d potong kecil)
  1. tumiskan bahan mesin sehinnga agak garing (naik bau).
  2. Masukkan santan dan sayuran dan biarkan sehingga agak lembut.
  3. biar didih sebentar . masukkan garam..setelah cukup semua rasa
  4. Hidangkan dengan ...sambal ikan bilis atau serunding dll...
nie si kakak tengah merasa bandung ice cream soda...ada la dia isap sket pas 2 ..."ummi air nie masam la".... heee..tekena yea....
Bandung Ice Cream Soda.
  • 300ml Ice cream soda (mokcik pakai HPA nya)
  • 150 ml susu cair or susu segar
  • sedikit pewarna ros
  • ais batu
  1. campurkan semua sekali pas 2 ..
  2. goncang..... kemudian masukan ais batu...
  3. dah bulih minum yg paling best buih2 dia tue...

ejast ikut selera anda yea..nie mokcik nyer stail)

yg sorang nie minum ja x kata apa pun pas 2..sibuk nak sapu lidah dia..mokcik dah ckp jgn nak jugak..sian anak2 mokcik....

Selasa, 13 Julai 2010

::Sizzling Mee Mokcik::

again...


dah abis bab cheese yea...sok2 pulak kita ckp..nie menu tuk berbuka..xder kaitan ngan cheese..

hari isnin lepas mokcik ader ckp ngan pokciknyer ...sedap kalu dapat bbuka ngan sizzling ..heee niat d ati kot2 pokcik offer makan kat kodai.....tp dah tau dah pun xder maknanya pokcik kalu bab2 western2 nie kalo bulih x mo mkn yg kodainye nak suh mokcik buat...ishhh mokcik mana lah ghoti nyer nak2 bhn2 dia mmg dahsat mokcik x pandai..

....selama kawen nie ader ler sekali mkn sizzling kat kedai tue pun masa baru2 jer..ehemm..ehemm 5 taun dulu ..masa inai tgh merah kat semua kuku kaki tgn mokcik...yea la masa tue kolo bulih bulan bintang semua nak bg kannnn..kannnn...tp mokcik belasah jer la wat cam kodainyer...alhamdulillah pokcik kata ok ...bila dia dah kata ok...mmg xder harapan mkn sizzling kat kedai dah.....

nah ambek ader ker kat kedai bg xsesory cam gini punya banyak....mkn puaih aiiihhhh.......

kuahnya:ikut stail mokcik yea...

tuk d tumis(A)

4 ulas bawang putih(di cincang halus)

1 batang kulit kayu manis
1 inci halia
1 kuntum bunga lawang
sedikit minyak
sedikit lada hitam

(B)

1/2 ekor ayam(ayam bulih juga dipotong kecil2-bulih juga d tambah daging @udang)
1 sudu kicap pekat
3 sudu kicap cair/pekat manis
1/4 botol sos tiram(nak agak berapa sudu xto lak -agak2 jer)
1 ketul kiub pati ayam...
sedikit tepung jagung
cendawan kering(wa rendam dlm 1/jam cam2-tuk hilang kan habuk2 yg melekat)

sayuran:
sawi pak choy...carrot...brokoli...kubis.. putik jagung..(ikut citarasa apa yg nak letak)
telor

utk mee:
wa guna mee kuning kering keluaran HPA.....ada juga brand Iman...sama jer ngan yee mee 2

cara..

  1. tumis semua bahan (A)
  2. kemudian masukkan kesemua bahan (B)
  3. biar didih n ketepikan
  4. kemudian panaskan pan...masukkan mee kering td....
  5. pas 2 masukkan kuah yg dah d masak td
  6. masak sampai mee agak lembut..pas2 masukkan pula sayuran td.
  7. pecahkan telor dan biarkan telor setengah masak n padamkan api.....
  8. bulih lah d hidang kan (potong ayam n cendawan n susun diatas)

P/:wa xder sizzlingnyer pan ..pakai pan biasa jer...ada x yg x paham ..kalu x paham maaf lah yea wa nie x pandai nak bg resepi..paham2 sendiri yea.....

::Cheese PLZZZ Bg Info Sket::

salam..hari nie gundah gulana nie..nape...

pasal cheese la ada yg kata cheese kat malaysia nie x leh mkn....xder cop jakim..yang ada AFIC ja...ishh den pun xto la..korang ade apa info pasal nie x plzzz bg tau sket....anak den suka sgt ngan cheese nie x mkn nasi pun x per janji ada cheese...

kepada otai2 yg dah lama wat cheese cake plzzz bg info sket....Tq

::Bihun Simple Mokcik::


N3 terakhir petang nie dan utk hari nie....
tuk berbuka petang nie....smlm kawan serumah mokcik dah makan nasi so hari nie x yah masak nasi dahhh...yeahaaaa..yabeda beduuuu......hikk..hikk.hikkk..betul x minah sorang nie..heee alasan jer benornyer malas nak beradun masak nasi.... kain bertimbun x lipat nuuu didepan sana nuuunn...semalam dah basuh tp x kering sbb ujan.... so tambah lagi yg hari nie nyer basuhan ..adoi aiii...manyak gitu..... k lah yea....
sape2 yg puasa 1 Syaaban tue selamat berbuka lah yea ...kita berbuka ngan bihun goreng simple mokcik jer........nak ke????? anto pinggan sebelom kul 7 ekkkk...kalu lambat mokcik tutup pintu dahhhh.........

apa yg ada dlm bihun nie....kucai ..tauge...n carrot .....yg tue jer ader dlm peti harta karun kat dapo tue..ok lah 2 kan janji bulih d lalu ikut anak tekak...ok boiiii...

Isnin, 12 Julai 2010

::Kuih Lopes n Tapai Pulut::

salam....

Semalam adalah hari pulut sedunia...ha..ha..ha.. tue yg asyik lena ja... kata org kalu makan pulut banyak sgt kita jd mengantuk...ntah laaa..den x mkn pulut pun asyik lena jugak...

Wat lopes nie xderpun balut ngan daun pisang pun just masak jer dlm piuk letrik tue ja ...bkn xder daun pisang ..kat ghumah mak den belambak..sampai jd utan tp den ni ha yg malas nak balut2 bagai..nak kejer senang jer ....heeeee :D

den wat satu loyang jer bahagi 4 (hee jd la mkn sorang sket..cam kedekut x...) tinggal kat ghumah sket..bagi mak sket n kebetulan my sis yg perlis 2 balik dia ambek satu bahagian ... satu bahagian lg bg kat my bro...heee alhamdulillah x membazir cukup ler merasa sorang sket...banyak2 pun kang x habis ..dose membazir...


sukatan nie den main agak jer...

3 cawan beras pulut
2 cawan santan pekat
1 cawan air
sedikit pewarna hijau
2 helai daun pandan...wa suka buh banyak bau dia errrmm harum jer
sedikit garam


cara
  1. rendam beras pulut dalam 3-4 jam bersama pewarna...(wa xrendam pun masak trus jer)
  2. masukkan beras pulut bersama santan , air n daun pandan sedikit garam ke dlm piuk letrik..
  3. masukkan sedikit pewarna jika pulut masah belom sebati bersama pewarna ketika d rendam td....
  4. setelah masak tekankan di dlm loyang @ bekas kukus kukus selama 10 minit lg...pastikan pulut tidak mantah..
  5. sedia tuk d hidang bersama kelapa parut n air gula....


Nie lak tapai pulut ..my sis bg ....peberet den nie...sdp bangat..tp x leh mkn bebanyak panas....tp my sis buat nie kecik2 jer.. kalu mkn dlm 5-6 biji still ok lagi......

k lah yea..tuk cik abe bbuka hari nie belom dpikir lgi....waduh ...nak skodeng ghumah sapa lak nak cari idea nie......

Sabtu, 10 Julai 2010

::Nasi Goreng Sambal Belacan::

jom pekena nasi goreng petang nie...

hari nie xder idea nak masak apa lak...tgk ada nasi lebihan semalam..goreng jer tuk cik somi den wak bekal g kejer malam nie......ada lak sambal belacan sket..jd lah nasi goreng sambal belacan... mak den selalu masakkan tuk den dedolu....wak bekal g skoll
utk d tumbuk (A)
1/2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
segenggam ikan bilis
5 biji cili padi(kalu suka pedas bulih lah d tambah)
(B)
2 mangkuk nasi
4 sudu sambal belacan
sedikit garam n perasa jika suka
sayuran(wa letak sedikit sawi ..kubis n carrot)
  1. tumbuk semua bahan (A)..tumis biar sedikit garing
  2. masukkan sambal belacan ...kacau sedikit ...masukkan sedikit garam n perasa
  3. masukan nasi ..goreng biar sebati dan akhir sekali masukkan sayuran td..
  4. sedia tuk dihidang bersama telor..or ikan bilis goreng...

Jumaat, 9 Julai 2010

::Tauhu Sumbat::

salam...

bila ada angin rajin nie hari2 update..hee.hee.he..bkn apa kebetulan minggu nie cik abg kita rajin lak berpuasa...so nak x nak kena masak gak kan..tue yg bderet jer menu kuar....kalu x puasa xder la nak masak ....

Kak Nor wa minta izin ..CnP resepi dari rumah Kak Nor yea...(dah ambek baru ,minta izin ekkk)halalkan yea juga buat chef termasyur tuan punya resepi.. best tau....

TAUHU POKET by Che'Iza MyR
5 kpg tauhu
50 gm isi udang dicincang halus
1/2 biji bawang besar didadu halus
1 inci lobak merah diracik halus
2 helai daun ketumbar dihiris halus
2 sb telur (dlm 1/2 biji)
1 sb tepung jagung
1/2 sk pati ikan bilis
sedikit garam n lada (wa tambah skit)

cara:

  1. Tauhu dipotong 2. Kemudian korek tauhu buat poket (mcm buat tauhu sumbat). isi tauhu yg dikuarkan jgn buang.
  2. Hancurkan isi tauhu tadi dgn sudu. Campurkan semua bahan lain kedlm tauhu yg telah dihancurkan tadi. Gaul rata semua bahan.
  3. Sumbatkan bahan2 yg telah digaul td ke dlm tauhu. Siap mengisi tauhu, bolehlah digoreng. Goreng dgn minyak yg panas
  4. Boleh dijadikan lauk atau snek yg dihidang bersama dgn sos....

Khamis, 8 Julai 2010

::Mee Mamak @ Mami n Koey Teow Bandung::

Salam siaran...ewah cam baca berita lak yea...
heeee..heee.cita2 dulu2....masa sek dulu kan kena isi kad ijau ke biru ntah...cita2 anda:.....hah nak jd cikgu...nak jd pembaca berita ..yg paling x leh ingat nak jd pramugari..ha..ha..ha..nak jd polis....mmg standart jawapan lah tue :D tiap 2 tahun bertukar cita2 mmg lucu tul bila di ingat2 balik ..tp semua tue kenangan kan... .....ishh melalut lak yea...

Petang td..wat mee jer tuk big bos bbuka hari nie...cik bini malas sokmo..jiwa kacau.......naseb x suh beli jer kan...lg pun brg dah ada wat jer la.....tp bila malas 2 @ xder mud mmg efek ke masakan yea....ntah rasanya cam kureng lah sket....
Nie lak hari per ntah wat nyer.....leftover kuah sup tue modified sket jd kuah bandung lak....
k lah nak chow dulu..x leh tgk lelema kepala still duk bdenyut2 lagi...x tahu apa sbbnya...banyak pikior agaknya....k layan jer....