Rabu, 13 Julai 2011

::AYAM GORENG CAJUN BERSERAI::

Assalamualaikum.....

Selamat malam semua...kejap ja masa berlalu ...dah malam.....ermmm ...biasa la dgn tentera yg dah bertambah nie...ummi pun kadang2 cam xterurus ja..2 baru 3 kalu 4-5 heee bayangkan lah yea..den jer la org lain x tahu lah yea ...sbb den bab time mngmt mmg fail heee..yg 2 mmg dah siang2 big bos kabor :( .......

okeh hari nie jom layam resepi ayam berempah nie ...den ambek dari dapo Puan Guru Secubit Garam...Kak Nor lah 2.....x pernah pun buat ayam nie...so bila tgk kat dapo Kak Nor cam senang lak..ermm sedappppp :) masa mggoreng td satu rumah wangi ja ..jiran2 sebelah nmpknya ambek bau jer la....nak bg buat pun x banyak nak try dulu ..pas nie den kasi yea.....jom ambek resepi..... mintak halal n izin yea kak nor n pn hasue.....wa CnP kat cni wat rujukan sendiri nti...tq- tp wa xder rempah cajun yg mmg tgh hangat d pasaran tue......w/pun xder pakai gak nama cajun tue heeeee....

ermmm..wangi sgt2.......

AYAM GORENG CAJUN BERSERAI
Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
2-3 ketul peha ayam-Buang lemak dan kulitnya.Potong saiz hidangan,cuci dan toskan
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3cm halia*-bahan2 bertanda * ditumbuk/kisar halus
4 batang serai-boleh letak lebih(biarkan pjg lebih krg 4 inci dari pangkal,tumbuk hampir lumat keseluruhannya dan tambah sedikit air)
1 tbsp serbuk kunyit-boleh guna kunyit hidup yang ditumbuk
1 tbsp serbuk ketumbar
1 tbsp rempah cajun (x letak xder)
1 tsp serbuk jintan putih
Garam dan perasa(jika suka)
Serbuk cili(jika suka pedas)-(wa letak rempah kari daging)
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara2:
  1. Gaulkan ayam dengan semua bahan2(termasuk serai dan jusnya sekali) dan perap seketika (atau semalaman dalam peti ais.)
  2. Panaskan minyak terlebih dahulu dan goreng sehingga keemasan
(wa masukkan dlm microwave dlm 4 minit bila kuar ayam dah mask skit takot nanti goreng kat luar masak kat dlm merah agi)..

Ayam goreng yg besttttt....

2 ulasan:

  1. wahhh wanginya bau ayam goreng ni wa.. sampai ganu :)

    BalasPadam