Ahad, 24 Mei 2009

::BUAT LAGIK::

Salam tgh mlm dari Q8...

Dua hari nie bopren aku xkeja so...xleh la nak buka pakcik laptop nie..kang jeles lagi bopren ituu.....dua hari nie xda lak masak nasik xceli sejak dari poning ari tue masak pun cam apa2 tah..just wat las perut jer....yea la nak tgk dapo pun xlalu ponin den...so sian la bopren dia ckp per kat kakak.... ummi nie sakit sian abbi mkn nasi ngan telor kicap jer hua..hua..hua..nak tgelak aku...sajer jer nak bg aku rasa bsalah la 2....xrasa pun coz masa 2 tgh ponin x ambek pusing pun apa dia ckp aku bantai titon jer.....


Kuah kat bawah yea ambek sendiri....(layan diri yea)

So ari nie wat ler laksam bg bopren sian lak(siaran ulangan yea)..kan ganti balik la hari cuti msk 2.....bopren nie mmg suker ssgt ngan laksam nie ...dua 3 mgkuk bulih abih..mentang gepren dia dah reti ...suh wat byk2 lak tue..alahai nak tggu kat piyuk kukus tue yg xtahan 2.....tp xpa bopren punya pasai wat jugak kang xpasai2 dapt partner baru...huishhhh...mintak simpang......

Hulubalang bdua nie suker lak..tp mkn isi ja..kakak siap ingat laksa..bulih la tu adik brdik gak kan.....si adik pun pulun sian lak anak2 ummi mkn tepung jer arinie......so ptg td watkan kanji tuk diorang.....

Ni lak hari sabtu nya menu pulut kunin...sbbnya ari tue bopren tanya so buatkan tuk dia ..dia request rendang pedas(lamanya request..gepren asyik tgguh jer so ari tue dah dpt ok la kan...yea la ambek msa nak cal mak nak tanya pasai rendang nie..tp maknya dia buh kerisik.santan n daun kunyit..aku bkn nak derhaka saja nak bg podaih gitu jd xbuh dua bhn 2 daun kunyit xdo aku bantai buh pudina ha..ha..ha))..aku lg suker mkn ngn telor dadar ngan ikan kering ..rendang nie cam rendang pedas biasa ja...bhn dia


Daging Rendang Pedas

1 kati daging(potong nipis)
1 biji kentang (dipotong nipis n goreng dahulu..yg nie aku saja2 tambah2)
Bahan tumis biasa ler 4 sekawan itu
sedikit minyak
1 biji bawang besar*
1 inci lengkuas*
4 batang serai*
3 biji bawang putih*
4-5 sudu cili mesin*(nak pedas tambah sendiri yea)
1 sudu serbuk jintan manis*
1 sudu swrbuk jintan putih*
garam n gula
1 cawan santan pekat
3 keping asam keping
2 sudu kerisik


cara2
  1. Daging yg dpotong nipis d toskan...blen bahan yg btanda*...pas 2 tumis samapi naik bau..agak garing sket..
  2. masukkan daging biar daging n rempah2 mesra masukkan garam n gula pas2 asam keping santan n kerisik n kentang
  3. biar masak sampai kering sedikit kalu suka yg berkuah ok gak xyah kering sgt(kalu nak meriah lg bulih buh kentang)
  4. last masukkan daun kunyit n bulih dihidang..mkn ngan roti pun sedap
Mlm nya g jenjalan cari brg sket...oishhh kat luaq 2 dah panas.. mlm2 pun trasa bahang dia tu..cam ner la tgh musim panas nti ..kuaq ja dah rasa pedih muka nie..aku mmg sensitip bab panas nie..bulih semesema..ha..ha..pelik x..bg aku xpelik la ..biasanya kalu panas w/pun kat Msia aku sure semeseme nya ..apa nya tahap idung nie xto la.....org len kalu hujan kan ..aku sepesel kes time panas.....ekekekekekkkkk.......

Dah kuaq 2 truz g mkn coz perut isi ngan pulut jer siang tu (aku mkn sket jer aaaa...takot angin daaa kang ponin laiiii......) bopren nak mkn beriyani.....so g la SHARLIMAR PALACE tue..sbb ctue ada famili room so ok ssgt ler bg anak2 aku yg d very2 d hyper nie..nak lompat ker tguling ker ok jer.....order briyani n tandoori ciken n butter ciken.....k la 5 kd ja....pas2 ronda2 cari BM lak...tp xder ice maker ada ler nak wat per..nanti2 lah cari len...
k layanzzzz

2 ulasan:

  1. amboi meriahnyer makan.. tepung beras wa bawak dari msia ker? aritu kak ayu beli yg kat sini nyer, tak sedapp... dah bancuh dah tepung laksam tapi masuk tongsam.. terus masak benda lain... kalo beli kat sini, bgtau ler cap apa ekk...

    BalasPadam
  2. x kak ayu cubacari kat al bahah cap kuda kot x hengat

    BalasPadam