Sabtu, 20 November 2010

:Bakso Jadi Bakgit::

salam...
Hu..hu...hu...kemalangan yg trajis.... agaknya dah lama x masuk dapo ....bila masuk jer mcam2 yg tjadi..sedih arrr hilang truz mood nak masak .....
pg td dgn penoh ngan semangat mokcik nie wak kuar la segala tulang n daging korban yg mokcik punya mak bg....hajat kat ati nak buat bakso ler....dah siap pekakas sumer ..ngan resepi2 sekali ..semangat gila nie....bakso bakso dlm pala nie....pas 2 cepat2 jln kan operasi....dalam sejam mokcik rebus sambil2 duk tgk Sukan Asia kat Astro Arena 2..sesekali mokcik p tambah air ....mmg dah banyak kali didih sup 2.rasa pun dah sedap nie yea la daging baru kan....tp gatai lak..kunun2 nak bg daging tue lembut lg..huh ..tambah lg air..pas 2 g melepak kat depan tb ngan amannya coz mokciknya prebet2 ngan jeneral mokcik g tgk org sembelih lembu..so mmg aman tul lah ghumah tue....
ntah camno lak mokcik leh tlelap lak ket depan tb tue..sedor2 dah berasap dapo mokcik ....cam lipas kudung ler mokcik lari padam api takot kang BOMMMM mokcik lak yg hangit.....buka tudung tgk hu..hu..hu.. dah cam arang dlm tue..adussss keciwa....
kena lak time tue pokciknya balik ....naseb x kena kutbah...dia pun tkejut tgk rmh penoh ngan asap ..hee..heee..heee..patut la dia kata bau hangit tue sampai ke depan taman...igt bini sapa masak sampai hangit....rupanya bini sendiri ...hikk..hikk..hik....mmg hebat la mokcik masak sampai satu taman bulih bau..ha..ha..ha...
tp yg paling sedihnya bakso mokcik jadi bakgit...kempunan bb kecik nie....tp xpa daging ada lagi nie...daging 2 yg dah hangit rentung tue mokcik bungkus jer la anto balik kg ..tanam..hu..hu..hu...rugi2...tp nak wat camno xder rezeki mok cik..hu..hu..hu...
naseb la ari nie ada kenduri ....terus mokcik tutup dapo x masak dah.....g makan kenduri lagi sodap ..nak lagi sodap ..heeeee mokcik tapau lak lauk2 knduri tue wak balik....heeeee besok x yah masak dah...

Sabtu, 13 November 2010

::....Pikir2kan....::

salam ..pg td mokcik dapat email nie dari pokcik...ermmmmmari kita baca sama....pas2 masing pikir lah yea..betapa kukuhnya alasan makcik nie...

Bermula dari sesi pengenalan peserta Mari Menari (MM) lagi, Dita yang baru saja tersingkir pada minggu ke-3 MM telah dihambat dengan pelbagai isu panas terutama sekali isu berkaitan tudung. Isu ini dianggap berat kerana Dita atau nama sebenarnya Rudita Mohd Yusop telah berstatus sebagai seorang ibu kepada 5 orang anak.

http://2.bp.blogspot.com/_YJqOOR1v2rY/TNlHbDgDmaI/AAAAAAAADew/zdBOcqgsG_E/s400/tudung.jpg

Bermula dari sesi pengenalan peserta Mari Menari (MM) lagi, Dita yang baru saja tersingkir pada minggu ke-3 MM telah dihambat dengan pelbagai isu panas terutama sekali isu berkaitan tudung. Isu ini dianggap berat kerana Dita atau nama sebenarnya Rudita Mohd Yusop telah berstatus sebagai seorang ibu kepada 5 orang anak.

Menjawab segala pertanyaan berkaitan isu yang berbangkit ini, Dita yang ditemani suaminya Mohamad Faidzal, 42, seakan sudah bersedia bagi menjelaskan isu tersebut. "Sebenarnya, saya memang seorang wanita yang bertudung. Terus-terang, saya buka tudung pun atas kerelaan saya sendiri tanpa ada paksaan atau hasutan dari sesiapa. Masa saya pergi ke uji bakat, saya masih lagi bertudung. Pun begitu, selepas berbincang dengan suami dan kerana tidak mahu mengecewakan hasrat anak yang mahu kami beraksi dalam MM , saya pun telah bersetuju untuk buka tudung".

Dia tidak kisah apa orang nak nilai dan kata tentang dirinya. Malah, dia mendakwa orang bertudung tidak semestinya mempunyai perilaku yang baik hati budi. "Saya bukan nak riak atau nak cakap saya ni baik. Hakikatnya, orang yang tak tinggal solat 5 waktu pun belum sah dapat masuk syurga. Sesungguhnya bagi saya, siapalah kita sebagai manusia biasa untuk menghukum atau menilai seseorang berdasarkan luaran saja".

"Apapun, kami masuk MM bukannya nak menang semata. Cukuplah sekadar dapat menunaikan impian anak kami yang mahu melihat ibu bapa mereka masuk TV". Menyokong pendapat isterinya itu, Faidzal yang bertugas sebagai bodyguard VVIP mengambil jalan selamat dengan mendiamkan diri.

"Hal bertudung ini susah nak dibahaskan. Semua terletak atas individu itu sendiri. Saya sebenarnya tak tahu nak cakap apatah lagi mengulasnya dengan lebih terperinci. Namun, saya hanya boleh kategori apa yang dilakukan isteri saya ini adalah pengorbanan dari seorang ibu untuk anak-anak".

Dita menegaskan bahawa selepas ini dia akan kembali bertudung seperti biasa. "Saya akan berimej seperti dulu. Saya buka tudung pun kerana masuk pertandingan sahaja. Sejujurnya, mak mentua saya seorang yang alim. Dia tak ada pula marah dengan tindakan saya"



Menjawab segala pertanyaan berkaitan isu yang berbangkit ini, Dita yang ditemani suaminya Mohamad Faidzal, 42, seakan sudah bersedia bagi menjelaskan isu tersebut. "Sebenarnya, saya memang seorang wanita yang bertudung. Terus-terang, saya buka tudung pun atas kerelaan saya sendiri tanpa ada paksaan atau hasutan dari sesiapa. Masa saya pergi ke uji bakat, saya masih lagi bertudung. Pun begitu, selepas berbincang dengan suami dan kerana tidak mahu mengecewakan hasrat anak yang mahu kami beraksi dalam MM , saya pun telah bersetuju untuk buka tudung".

Dia tidak kisah apa orang nak nilai dan kata tentang dirinya. Malah, dia mendakwa orang bertudung tidak semestinya mempunyai perilaku yang baik hati budi. "Saya bukan nak riak atau nak cakap saya ni baik. Hakikatnya, orang yang tak tinggal solat 5 waktu pun belum sah dapat masuk syurga. Sesungguhnya bagi saya, siapalah kita sebagai manusia biasa untuk menghukum atau menilai seseorang berdasarkan luaran saja".

"Apapun, kami masuk MM bukannya nak menang semata. Cukuplah sekadar dapat menunaikan impian anak kami yang mahu melihat ibu bapa mereka masuk TV". Menyokong pendapat isterinya itu, Faidzal yang bertugas sebagai bodyguard VVIP mengambil jalan selamat dengan mendiamkan diri.

"Hal bertudung ini susah nak dibahaskan. Semua terletak atas individu itu sendiri. Saya sebenarnya tak tahu nak cakap apatah lagi mengulasnya dengan lebih terperinci. Namun, saya hanya boleh kategori apa yang dilakukan isteri saya ini adalah pengorbanan(nie bkn pengorbanan nie namanya menjahanamkan) dari seorang ibu untuk anak-anak".

Dita menegaskan bahawa selepas ini dia akan kembali bertudung seperti biasa. "Saya akan berimej seperti dulu. Saya buka tudung pun kerana masuk pertandingan sahaja. Sejujurnya, mak mentua saya seorang yang alim. Dia tak ada pula marah dengan tindakan saya"


(kot yea pun nak buka tudung x yah la babitkan mentua mike makcik cik oiii..yg nak kena mjawab dlm kubor tue bknnya mentua mike ...MIKE...ntah ape2 lah makcik nie)..alasan nak tunaikan impian anak2 ishhhh..kalu anak2 berrhasrat nak tgk mak dier terjun lombang agak dier terjun x...errmmmmm...)


***dalam dunia ni orang berjalan ke depan, memandu kereta ke depan bukannya ke belakang. sepatutnya yang bermini tekekung berubah ke tudung labuh, bukannya londeh buang. cik kak oii, sapa kata orang sembahyang 5 waktu, orang berpuasa dapat masuk syurga. kita masuk syurga bukan kerana ibadat kita, tapi kerana rahmat Allah. kalau nak harap rahmat Dia, kenalah ikut peraturan yang disediakanNya. tak gitu?. cik kak, cik abang oii, masuk dok menari depan orang tupun sebenarnya Islam tak bagi, buka aurat kerana nak menari lagi-lagilah Islam tak bagi. cik abang oii, memang susah nak berbahas jika kita tak betoi. buat apalah berkorban untuk anak hingga melanggar perintah agama. lagi satu betul atau salah bukan terletak pada cakap mak mentua, cik kak oii. kena rujuk Quran dan hadis.***

Selasa, 9 November 2010

::Macam2::

Salam...

Sejak dua menjak nie sering terpampang macam2 kes di akhbar2....rasanya kat Malaysia dah bermacam2 kes dah berlaku yg x masuk dek akal pun ada...kes lari dari rumah, kes buang anak, kes rogol kes bunuh n segala macam lah..isshhh apa la nak jadi ekkkk...setiap hari buka jer akhbar ada jer kes2 yg menyayat ati...nie sejak kebelakangan nie banyak pulak kes anak2 yg menderhaka ngan ibubapa....sampai berbunuh2..masyaalah apa la nak jd zaman sekarang...

Bersusah payah mak bapak diorg membesarkan diorg ...siang malam bersengkang mata mcari rezeki tuk diorg ....d beri kasih sayang bak menatang minyak yg penuh...waktu diorg sakit siapa yg bersusah payah berjaga siang malam..tp apa balasan yg mereka dapat...sedih betul dengan anak2 yg x menghargai ibubapa nie...banyak pengorbanan diorg....biar diorg berlapar asalkan anak2 kenyang...anak sepuluh boleh dijaga tp anak yg sepuluh boleh ker nak jaga mereka berdua...rasa ssh skit anto jer kerumah kebajikan..betapa sedihnya menatap wajah2 senja ini..inikah yg patut mereka dapat diakhir2 usia mereka.....


Bila baca akhbar hari nie sayu jer ati....anak tetak ibu sehingga maut ......n menantu menikam mentua... terpikir juga adakah salah kita ibubapa kerana terlalu melimpahkan kasih sayang pada anak2 ...atau x cukup didikan yg dberikan..sampai saggup melakukan perkara sepert ini....semasa kecil ini emak itu emak..dah besar senang2 tetak kepala emak....ntah la nak ckp banyak2 pun xpandai sgt ...mungkin telah dtentukan olehNya yg maha mengetahui ....kita hanya mampu merancang .....apa2 pun berbalik pada pegangan kita dan didikan kita kan ...Wallahua'lam......

Isnin, 1 November 2010

::Depan Mata::

Salam.....(sory ekkk nape ntah semua jd satu perenggan jer ..apa yg mokcik tsilap tekan ntah lah..kalu larat baca jer )
Errrmmm hari nie cuaca sejuk sgt hujan dari pagi lagi..ishh tarik selimut sonok kan...hu..hu..hu...tp xleh la pulak kakak skoll hari nie so duty cam biasa la kan jd drebar la...pas anto kakak g skoll ...bawa si adik g klinik lak...batuk n seme2 lak dia..suara pun cam rock jer... dah 2 langsung ambek ubat batuk mokcik skali .. batuknya dah dekat 3 minggu x baik2 ...karang kul 2.30 anto g ngajii Qiraati lak ....nak wat camner anak dah besar cam2 la kan...cam 2 la duty mokcik ...tu baru sorg skoll kalu dah 2 org ..kena lak sorang pg sorang petang..ha..ha..ha..muka mokcik jer la kat atas jln 2..he..he..he...
Masa nak tulih nie ntah berapa kali mokcik edit takot lak ada yg silap tulih ker ...kang ada yg terasa ka...nie yg mokcik tgk kat cni.....last N3 kan mokcik ada sebut pasal bdk2 skrg nya trend pakai baju kan...bukan apa...sakit gak mata nengok nyer...cita nya..ada hari tue mokcik g anto anak buah mokcik g beli barang ..so sbb panas n bawa bdk2 nie..mokcik sggup tggu jer dlm keta suh dia g beli sorang2..mokcik park keta betul2 dpn satu komplek nie..bkn besar pun ..komplex kecik jer ...pas2 ada sorang bdk nie lalu kat depan keta mokcik kecik molek jer orgnya ..pakai baju kurung n tudung tp xder la labuh sgt standart la..mmg nmpak cantik sgt..so anak dara mokcik yg murai nie ckp..."ummi cantik kakak tue pkai baju 2 kakak pun nak jd cam 2 lah ...cantik.... kakak suka"...mokcik pun alhamdullillah...
.....Tup2 lalu 2 org lagi bdk cantik gebus ja...n kakak ckp lagi...."ummi yg 2 lagi cantik ada hello kitty kat dlm baju dia " .."aikkk dlm baju..mana ada..." tanya mokcik..." tue kakak tue bawa hello kitty kat dlm baju dia yg warna pink ada bintik2 itam 2"....mokcik pun pandang lg......laaa...kat bju warna pink dot2 itam dlm ada sekor hello kitty betul2 kat tepi tali ...dlm ati hermmm cantik gak nie kihh..kih..kih...
..Astaga....bdk kecik pun nmpk...x ker rasa malu bila bjalan kita yg pompuan pun suka tgk tambah2 yg lelaki...errmmm x to la mokcik....bkn nak mgutuk ...kita pun ada anak mintak la simpang jgn anak kita jd cam2....pakainya baju putih mmg sendat gila la kan dah 2 jenis nipis 2 .. sure nmpak punya... .suar lak cukup2 atas buntut 2 pas 2 ketat sampai nmpak bentuk suar kecik tue n ...dah 2 bila jln duk tarik2 baju bg ttp buntut dia..wat per tarik bior jer la.....ishhh mokcik pun x to la apa rasa pakai cam2 bangga ka ..rasa cantik sgt ka.....lihat la donia la kot...ermmm...
Mokcik dulu pun penah remaja gak tp xder la tingin nak pakai yg sendat2 gitu ...malu sehhh..bila jln jer tgk sure nak tarik tudung kedepan or baju takot org nmpk anak bukit 2 biji 2 tambah2 bila angin tiup ermmm jenuh duk cover yg depan 2......tp bdk skrg kalu bulih nak tunjuk semua....(my b mokcik bdk kg yg old pesen. mmg x gheti la bab2 pesen2 nie zaman2 2000 tue xder la canggih sgt kot pesen dia xpun mokcik mmg buta pesen tambah2 duk kat UITM Arau nuuu mmg ceruk sket la kan........huu..hu...mgkin sbb arwah ayah mokcik mmg grang gila kot...kalu pakai pelik2 sket mmg kena sound laa....pakai suar takat betis tue nanti dia ckp "awat hg x cukup kain ka nak wat suar"..toinnngggg kena sebiji...pakai track pas 2 lipat sampai betis .."nanti dia ckp "nak suh dia tolong potong ka"..... tu la naseb beik ayah garang xder la mokcik horey sgt...tp mokcik pun bknnya baik sgt pun ...nakal jugak pakai gak ...xder yg sempurna )
Satu lagi pakai tudung ..yg tue alhamdulillah menutup aurat...tppppppppppppp baju nya atas buntut dgn sendat sarung nangka 2...tangan lak bawah sket dari ketiak.... suar lak....ketat dari atas sampai bwh ...kan kain getah 2..ala2 potongan carrot 2....lahhhh buat pa pakai tudung buat panas jer...pelik la mokcik...dahsat sgguh pesen diorg nie.......xsalah bpesen tp bior la nmpak cantik sket....(kalo boss mokcik tgk nanti dia kata baik telanjang terus dah sah2 nmpk semua dah..heeeee)
Ntah la mokcik bkn nak ngata ker haper...sbb bdk2 kecik yg tgk pun jd tertarik...apa lg..kat luar tu banyak sgt musang berbulu ayam..tue yg jd macam2 kes skrg... asalnya dari kita...pakai cam 2 ..x ker menaikkan nafsu musang2..kat luar tue yg tunggu mangsa ja nak ngappp...sdgkan budak kecik ngan nenek2 pun diorg belasah nie anak dara yg comei n gebus2 gitu..x ker teliur tgk tubuh yg mggiurkan tue...takot mokcik mikiornya...
sama2 la kita berdoa jgn sampai anak2 kita.... menjadi mangsa fesyen barat2 yg sah2 nak mghancurkan kita...maaf kalau ada yg terasa..mokcik ckp sbb dah banyak sgt tgk anak2 remaja islam kita nie...yg bfesyen yg bkn2...terikut ngan trend yg ntah apa2 ....
ok daaaaa................